Reklama - wszystkiego bez ogranieczeń...
Reklama - wszystkiego bez ogranieczeń...
autorem artykułu jest Dorota Oyrzanowska
Na pewno każdy w swoim życiu zetknął się z reklamą. Idąc ulicą, oglądając telewizję, czy też czytając gazetę lub kolorowy magazyn, zewsząd bombardują nas slogany reklamowe, magiczne przedstawienia słowne i kolorowe gębiska zadowolonych z życia ludzi. Wszędzie! Trudno się temu dziwić, żyjąc w dzisiejszych czasach. To właśnie reklama jest jedną z ważniejszych dźwigni rozwoju handlu. Ona pozwala kształtować od najwcześniejszych lat rozumienie podstawowych pojęć ekonomicznych, bez których znajomości trudno później podejmować decyzje życiowe.
Dobrze, ale czy można pozwolić aby reklama zdominowaÅ‚a nasze życie, gusta, a w koÅ„cu nas samych? Czy można pozwolić aby przedstawiaÅ‚a coÅ›, czego tak naprawdÄ™ nie ma?! WÅ‚aÅ›nie! Problem reklamy dla naszych najmÅ‚odszych odbiorców czyli dzieci. To wÅ‚aÅ›nie reklama dla dzieci staÅ‚a siÄ™ odrÄ™bnÄ… i wielkÄ… instytucjÄ… marketingowÄ…. Można nawet znaleźć caÅ‚e sieci telewizyjne, które siÄ™ w niej specjalizujÄ… np.: amerykaÅ„ski NICKELODEON. WierzÄ… one w niemal magiczny wpÅ‚yw dzieci na decyzje dorosÅ‚ych dotyczÄ…ce kupna czegokolwiek. DoszÅ‚o nawet do tego, że producenci i agencje reklamowe próbujÄ… „zmienić” same dzieci, poprzez dopasowanie do ich stylu życia wielu produktów dla dorosÅ‚ych- swoisty positioning!
PrzykÅ‚ad: już kilkuletnie dziewczynki bywajÄ… zachÄ™cane w reklamach by robiÅ‚y makijaż swoim lalkom i przy okazji sobie. OczywiÅ›cie na rynku pojawiÅ‚y siÄ™ kosmetyki do takiej,,zabawy”(cudowna firma Matel i ich;; 100%-owo naturalna Barbie doll”). Takie zachowanie producentów i producentów reklam, próby zmieniania stylu życia dzieci przez reklamÄ™ spotkaÅ‚y siÄ™ z bardzo gwaÅ‚townymi protestami (amerykaÅ„ski ruch,,Action for Childrens Tv ), ponieważ najÅ‚atwiej godzÄ… w ideaÅ‚y wychowawcze, wartoÅ›ci religijne czy tradycje. W tej sytuacji uważam, że ważnym jest to jak powinna wyglÄ…dać reklama,to by nie szkodziÅ‚a, lecz pomagaÅ‚a dzieciom. Moim zdaniem nie może ona zawierać nawet prostych zabiegów artystycznych typu animacji. Dziecko traktuje reklamÄ™ dosÅ‚ownie, wiÄ™c musi ona przedstawiać przysÅ‚owiowego misia takiego jakim on jest naprawdÄ™. Nie można też sugerować dziecku, że okreÅ›lony towar mu siÄ™ należy. A przede wszystkim reklama nie może podważać autorytetu rodziców ,,Mamusia ciÄ™ kocha, wiÄ™c KUPI ci to czy tamto..” A jak nie kupi?... Na szczęście krytyczne myÅ›lenie u dzieci wielokrotnie przerasta ,,liska” u dorosÅ‚ych.
SONIC - TWÓJ JEDYNY PRAWDZIWY PRZYJACIEL. Sonic to bohater kreskówek dla najmłodszych i gier telewizyjnych. Podobiznę jego można znaleźć dosłownie na wszystkich gadżetach dla dzieci. Mam przed sobą znaczek - kapsel z Soniciem. Wygląda jak "pastylka marzeń". Przychodzi mi na myśl pytanie jednego z moich znajomych:
,,Dorota, co sÄ…dzisz o reklamie narkotyków, takiej legalnej?”. Faktycznie, przecież Holandia to wolny kraj- przeszÅ‚o mi przez myÅ›l. Ale bez zbytniej przesady! Reklama dociera tam gdzie może dotrzeć, takie jest moje zdanie, jednak w tym wypadku mogÅ‚oby być inaczej. Przecież papierosy siÄ™ reklamuje? Najpierw jest Vogue, a potem Marlboro i na tym koniec. MyÅ›lÄ™, że to wyjaÅ›nia moje negatywne stanowisko co do reklamy nawet lekkich "Å›rodków od". Chociaż kto wie? Może kiedyÅ› spotkamy siÄ™ z reklamÄ… jointów.” Wszystko jest przecież możliwe”, nie wiem jednak czy w naszym kraju, gdzie niszczy siÄ™ plakaty z bieliznÄ…. OsobiÅ›cie nie mam nic przeciwko diapozonom z filuternÄ… i czasem nawet w dobrym guÅ›cie bieliznÄ… Palmers, czy apetycznym poÅ›ladkom „Italian Fashion”. Przecież to jeszcze nie pornografia!
Jak już jestem w tym temacie to siÄ™gnÄ™, po bardzo drażniÄ…ce nasze spoÅ‚eczeÅ„stwo, usÅ‚ugi towarzyskie. I tutaj moja opinia dotyczÄ…ca ich reklamy jest dwojaka. Z jednej strony nie mam nic przeciwko, usÅ‚uga jak usÅ‚uga. Z drugiej jednak strony mÄ™czy mnie i zniechÄ™ca sposób w jaki sÄ… one przekazywane. Np.: party line- dla niektórych napewno ciekawa rozrywka i dla nich może podana sensownie, dla mnie jednak nie można reklamować antyreklamujÄ…c. To samo zresztÄ… tyczy siÄ™ reklamy wróżek i wróżów,, Krzysztof Ignacy BoÅ‚yszko...” itp. Te reklamy przeważnie emituje Polsat, zresztÄ… tak samo jak MacGywer'a.. Ale nie o Polsacie tylko o reklamie i tym co” tak” ,a co” nie”, pisać powinnam.
Kolejny wdzięczny temat dla kobiety to samochody. Według mnie te reklamy są najciekawsze. Chociaż zauważyłam, że ostatnio reklamy aut stają się mocno ekopodobne.
Wiadomo, że trzeba Å‚adnie przedstawić samochód, ale nawet najlepszy troszkÄ™ niszczy Å›rodowisko. Brawa wiÄ™c dla Renualt, że myÅ›li, ale” Raj” powinien zostawić dziewiczy...
Dalej idą leki, środki czystości, wycieczki, PZU, Nationale Nederlanden ( bardzo udane, spokojne, stonowane reklamy), jogurty, margaryny itp. Wszystko można zrobić jeszcze lepiej, ale nie jest źle. Te produkty uważam, że można reklamować. Co więc reklamie podlegać nie powinno lub raczej nie powinno ze względu na zły smak?
Mój wróg nr.1- reklama podpasek w każdym spocie reklamowym, a tu i moja idolka p. Patrycy. W badaniach przeprowadzonych na zlecenie firmy Procter&Gamble dotyczących reklamy podpasek Always, badani określili ją jako: irytującą, niesmaczną, głupią, nudną, a tylko ułamek procenta uznał ją za wiarygodną, co uważam za dość dziwne sformułowanie jeżeli chodzi o podpaski. Niemniej jednak zgadzam się z większością, że reklama ta jest niesmaczna , szczególnie gdy puszczana jest w porze spożywania posiłków.
Jak już wspomniaÅ‚am również narkotyki nie sÄ… dobrym przedmiotem reklamy. Tak samo broÅ„. Wszelka broÅ„. NastÄ™pnie pornografia. A’propos pornografi, ostatnio oglÄ…daÅ‚am, jakiÅ› tydzieÅ„ temu, debatÄ™ telewizyjnÄ… na jej temat, m.in. z dość znanym psychologiem p.dr.Samsonem oraz p.dr. SzyszkowskÄ…. To co oni wyprawiali to byÅ‚a dopiero,,pornografia sÅ‚owna”.
Ale odnośnie samej pornografi, uważam , że jest zbyt wulgarna do tego aby ją promować. Hobbiści wiedzą gdzie jej szukać, a w naszym społeczeństwie nie tylko oni oglądają reklamy.
BIBLIGRAFIA:
-R.E. HITE & R. ECK,,Advertising to Children” 1987r.
-Z. BAJKA,,Polacy w reklamie”
--
Dorota Oyrzanowska
dorota_oyrzanowska@yahoo.com
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Nóż i widelec.
Bioptron-światłoterapia
Marzenia o własnym mieszkaniu w Krakowie
Śmie(r)ciowisko czy segregacja odpadów?
Gry na telefonach.